Van schrijver naar dichter

Één van de dingen waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest, is het schrijven van een gedichtenroman, en hij is bijna klaar! Ik hoop hem ergens in mei uit te kunnen geven, maar hier is alvast een kijkje in de roman en het proces erachter.

Een foto van de zon in het bos, want anders is het zo kaal...

Een foto van de zon in het bos, want anders is het zo kaal…

Voor degenen die het concept niet kennen (en dat zullen er wellicht veel zijn, want het is niet echt een ding in de Nederlandstalige wereld – ik heb het mee terug genomen uit Australië): een gedichtenroman is, zoals de naam doet vermoeden, een roman in dichtvorm. Vergeleken met “normale” romans schrijven is het een bevrijdende afwisseling. Een gedicht kun je in één middag schrijven, dus dan heb je meteen iets afs, wat erg fijn is als je ook nog een scriptie moet schrijven.

Maar er is een belangrijkere reden. Door te schrijven ontwikkel ik een duidelijk beeld van wat ik eigenlijk vind van dingen als relaties (zoals u misschien weet, verkeren Mieke en ik in onrustig vaarwater), twijfel, toekomstplannen en verantwoordelijkheid. Het boek is dan ook een soort ontdekkingstocht geworden naar wat het betekent om te bestaan of iemand te zijn en naar de positie in de samenleving, met een focus op onzekerheid en inactiviteit. Ook daarvoor is poëzie natuurlijk een passende keuze, want wie snapt poëzie nou?

Zo weet een beelddenker als ik tenminste ook wat er aan de hand is.

Zo weet een beelddenker als ik tenminste ook wat er aan de hand is.

De ruim 260 gedichten in de bundel volgen niet de ouderwetse strakke metrums en alles, maar volgen meer het postmodernistische vrije vers. Veel mensen (inclusief ikzelf, voordat ik het schreef) vinden het onzin om dat poëzie te noemen, want de hele deal met poëzie is toch dat het diepheden verkondigt op rijm? Nou ja, niet dus. De deal voor mij is om kleine pakketjes gevoelens, meningen, beelden en inzichten over te dragen.

Omdat deze blogpost wel weer lang genoeg vaag is geweest, duik ik nu maar eens de inhoud in.

In een stad waar vogels goden en leiders zijn, leeft de nestenaar Mors Donderbus. Als de Alktriade, de drie hoogste leiders, Mors vraagt om hun nieuwe nesten te bouwen, begint hij meteen enthousiast. Maar al snel verdwijnt dat enthousiasme, en het gat dat overblijft, slokt alle vreugde en bekwaamheid op totdat alleen angst overblijft.

Op een parkbankje ontmoet Mors uiteindelijk een mysterieuze vrouw. Haar onbegrijpelijke verhaal helpt hem afstand te nemen van de strijd die z’n opdracht geworden is. De vogels zullen het niet leuk vinden, maar hij moet weg. Weg uit zijn leven, op zoek naar wat er dan nog overblijft. In een melancholisch en introspectief verhaal beschrijft Mors z’n existentiële zoektocht naar zichzelf en geluk.

Het verhaal heeft wat fantasie-elementen en doen wat middeleeuws aan, maar het gaat vooral om Mors’ reis, zijn ontdekkingen en alles wat hij meemaakt. Alles staat in het teken van de thema’s: de acceptatie van onzekerheid en van dingen niet weten, en jezelf vinden ondanks de druk van de samenleving. Want, zoals Mors zegt,

de duisternis is gevuld met

voorbijflitsende fakkels en stilte met

het gebrom van beschaving en

hoe kan ik nou slapen en

hoe kan ik dat willen?

Het leukste aan deze gedichtenroman schrijven vond ik dat ik over alles na moest denken. Taalgebruik is niet als enige belangrijk; hier moest ik ook rekening houden met lettertype en -grootte, vorm, regelafbraak, ritme, klank, opmaak, al dat soort dingen. Nu lijkt het misschien vermoeiend om over alles na te denken, maar ik vond het heerlijk ontspannend, eigenlijk. Lekker mierenneuken (in de figuurlijke zin natuurlijk, smeerlappen).

Als laatste wil ik het “bijna”-aspect van de zin “Mijn gedichtenroman is bijna af” benadrukken. Zoals het feit dat ik steeds het onhandige “mijn gedichtenroman” blijf gebruiken al aangeeft, heb ik nog geen titel gevonden. Ook de cover is nog onder constructie; daar ga ik komende vrijdag met Nina (Reus, voor de duidelijkheid) mijn brein over breken. Daarna wordt de uiteindelijke uitgavedatum alleen nog bepaald door hoe snel de drukker de proefexemplaren bezorgt. Uitgave wordt verzorgd door de Weerschijnvlinder.

Aarzel vooral niet een discussie te ontketenen over deze blogpost; vraag maar raak. En mocht je geïnteresseerd zijn in jezelf ontdekken, geluk, de positieve kant van onzekerheid, een beschouwing van verantwoordelijkheid, of gewoon een zoektocht naar drie veren met wat diepgang, dan is dit een goede investering!*

* ongeacht de uiteindelijke prijs

Geef een reactie

