Wat is zo’n gedichtenroman nou eigenlijk?

Een aantal mensen hebben me gevraagd of ze zo’n gedichtenroman wel zouden snappen. Ze hadden niet zoveel met gedichten, dus zouden ze het dan allemaal wel kunnen volgen? Goede vraag. Het antwoord is: ja. En zo niet, vind ik het leuk om mails te beantwoorden.

Hieraan ten grondslag ligt eigenlijk een andere vraag: wat ís een gedichtenroman precies? Een minstens even goede vraag, die ik in mijn vorige blogposts nogal vluchtig behandeld heb. Een gedichtenroman, in tegenstelling tot een dichtbundel, vertelt in de eerste plaats een verhaal. Net zoals een normale roman. Alleen het medium is anders (poëzie in plaats van proza). En omdat het medium poëzie is, zijn er meerdere interpretaties van de tekst mogelijk, maar het belangrijkste om te onthouden is dat geen enkele interpretatie de beste is: ze zijn allemaal even goed (zolang ze je wereldbeeld verruimen, misschien, maar dat is ook weer zo’n vaag criterium).

Geen zorgen, dit is middenin het boek.

Geen zorgen, dit is middenin het boek.

Elk gedichtje in de roman vormt verder een eigen ‘eenheid’: een op zichzelf staand pakketje informatie, gevoelens of inzichten. Maar elk gedichtje draagt ook bij aan het verhaal, dat toch voorop blijft staan. Ik denk dat de reden dat mensen twijfelen over zo’n gedichtenroman is, dat ze denken dat er méér in zit dan ze eruit halen. Maar daar gaat het dus niet om: het gaat vooral om het verhaal en om wat je er wél uithaalt. Het is waar dat poëzie zich openstelt voor inzichten, maar als lezers niks met die inzichten kunnen, of als ze die al eerder opgedaan hebben, is dat ook geen probleem. Inzichten zijn toch erg subjectief.

Zelfs ik, de schrijver, kan dus niet beoordelen of lezers mijn gedichtenroman goed lezen. Het verhaal zelf is niet veel lastiger dan bij normale romans, en wat je er verder uithaalt, is volledig subjectief. Daarbij: zelf snap ik poëzie vaak ook niet, dus hoe zou ik dan poëzie kunnen schrijven die niemand snapt?

Zou je zo’n gedichtenroman dus wel snappen? Ontdek het zelf.

Geef een reactie

