Van leegte naar de andere kant

Nou, ik moest wéér naar een pretpark. Dit keer was Walibi het slachtoffer, en zat er een weekend D&D’en in Hillegom aan vast. Het was een weekend dat bol stond van herontdekkingen, zowel van m’n persoonlijke zwaktes en wonden (waarmee ik u niet al te veel zal belasten, want dan wordt dit wel een erg eentonig blog) als van de geweldigheid van vriendenweekenden, afwisseling, vrijheid en reizen.

Sloterdijk

Als je goed kijkt, zie je wat groen en blauw van die afwisseling, vrijheid en reizen in Amsterdam.

Omdat we zaterdagochtend om half tien afgesproken hadden op station Amstel, en omdat ik er dan in een (dacht ik toen) spits heen had moeten reizen en dus (dacht ik toen) meer had moeten betalen, en ook omdat het gewoon gezellig is en ik er principieel voorstander van ben het weekend dan te laten beginnen, ging ik vrijdagmiddag rond lunchtijd naar Amsterdam. Marlijn woont vlakbij de ArenA, dus dan was het nog maar tien minuutjes reizen. Maar we mochten niet stilzitten, want we hadden nog een spel uit te spelen. Dus eigenlijk zaten we wel stil, maar ja.

Meteen toen ik me met de controller in de hand ontfermde over Aiden en we de wereld van Beyond: Two Souls in doken, ging ik er alweer helemaal in op. De sfeer is behoorlijk intens en meeslepend voor een recreatief gamer zoals ik, en met Ellen Page en Willem Dafoe in de hoofdrollen kan het natuurlijk niet anders dan een dramatisch meesterwerk zijn. Marlijn, die een wat professionelere gamer is, zei na afloop dat hij er ook een stuk beter in gezogen werd met iemand zoals ik naast hem, die overal bang voor was en meeleefde alsof ikzelf het powerduo Jodie en Aiden was. Nu weet ik hoe mensen zich voelen als ze bij Mario Kart uitgelachen worden als ze de controller bijna hun nek in draaien om beter te sturen terwijl er geen motion control is. Ik ga niet te veel in op Beyond, maar ik heb zelden een spel met een betere emotionele achtbaan gespeeld.

Groepsfoto!

Een overzichtsfoto van de D&D-wereld, daar in onze hoofden.

Tegen een uur of twaalf hadden we hem uitgespeeld en gingen we slapen. De volgende ochtend moesten we er immers weer om half negen uit. We waren evengoed bijna te laat, maar bij station Amstel kwamen Marlijn, ik en Jeroen tegelijk aan, en volgens mij zat Zoë er ook nog niet zo lang. Het Reisgenootschap was compleet. Het was een uurtje met de auto naar Walibi, maar we deden er twee over dankzij een samenwerkingsverband van falende G4 en aangereden auto’s (maar geen zorgen, er was niemand dood of gewond).

In Walibi stormden we meteen alle achtbanen tegelijk in, zoals dat hoort. Na de tweede keer Goliath was m’n drang naar adrenaline wel weer verzadigd, en, als een kind met een familiezak Engelse drop, kwam het onbehaaglijke gevoel dat de misselijkheid introduceert naar voren stappen. Maar ik herkende hem en kneep zijn trompet dicht voordat hij kon toeteren. Wat betekent: ik ging even zitten.

De overige paar uur deden we het wat rustiger aan, met van die autootjes op een spoor (de attractiemedewerker had nog nooit zulke enthousiaste gasten gehad en het meisje en haar vader vóór ons waren vastbesloten te winnen, ondanks ons getoeter) en boomstammen (waar we de achtjarige Denzell meenamen, want zijn ouders durfden niet – zo gaat dat in de grote stad).

Speed of Sound

Dat karretje was omhoog aan het gaan. Gekkenwerk.

‘s Avonds reden we langs de Mac en toen naar Hillegom, waar Jeroens ouders een atelier in de tuin hadden waar we met z’n allen mochten D&D’en en overnachten. Die avond begonnen we meteen enthousiast met het avontuur: de vorige sessie waren we gestopt toen Zoë’s, Jeroens en Marlijns personages net een groep soldaten de herberg uit gejaagd hadden, dus er viel veel te doen. Een andere herberg bevrijden, soldaten uit een andere stad de stad uit gooien, een magisch oog veilig houden, en vooral een heleboel dobbelen, blunderen en lachen. Voor degenen die het niet kennen: dat is D&D.

We gingen niet laat slapen (relatief) en werden de volgende ochtend vroeg wakker (relatief) om het avontuur voort te zetten. Mijn ervaring met de paar D&D-weekenden die ik eerder gedaan heb, is dat mensen meestal snel moe en geïrriteerd raken en dat dat het spel behoorlijk beïnvloedt, maar dat gebeurde nu amper. Misschien omdat we volwassener zijn, maar misschien ook omdat we elkaar meer gunnen dan m’n vorige D&D-groepen. Maar misschien staan die dingen niet los van elkaar.

Het battlegrid

De gummen zijn trappen. De gummen zijn tafels. De dobbelstenen zijn pilaren. De dobbelstenen zijn wijnvaten. De potloden zijn muren. Ik heb een whiteboardbattlegrid nodig.

Desalniettemin merkte ik tijdens het namiddagprogramma, waar we even een ander spel speelden voor de afwisseling (Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt Skullzfyre – het is zoals het klinkt), dat die vertrouwde irritatie af en toe weer op kwam spelen. Ik probeer altijd best aardig te zijn, maar ik ben mezelf niet altijd helemaal te boven. Toch bleef de rest aardig, en tijdens het eten en D&D’en daarna zonk die nare bui snel weg. Het was het minst ongemakkelijke en meest leuke D&D-weekend dat ik me kan herinneren.

Om tien uur ‘s avonds vertrokken we zondag uiteindelijk weer. Terug naar de bewoonde wereld buiten de herbergen en wachttorens, luchtschepen en magische ogen, winterse nachten en persoonlijke drama’s van Witsluier, buiten de warmte en het gelach en de drukte en afwisseling en avonturen van het weekend. Ik heb dingen van mezelf herontdekt, zoals mijn geïrriteerdheid als ik (in mijn ogen onterecht) verlies (ik weet het, aanstellerig), m’n rare arrogantie (daar blijf ik niks van snappen), m’n limiet voor achtbanen en hoe makkelijk ik opga in goede verhalen. Maar het belangrijkste dat ik heb ontdekt is dat ik het nodig heb dit soort dingen te herontdekken. Dingen veranderen, maar ik zit in ieder geval altijd met mezelf.

Totdat ik die ook niet meer heb, maar dat heb ik dan niet door.

Zonsondergang

En het weekend zinkt weg achter de horizon.

Geef een reactie

