Over relatieplanning, I guess

November is een lege maand. Niet alleen wat betreft m’n agenda, maar ook – en vooral – wat betreft de rest van m’n leven. Ik ben m’n momentum kwijt. Ik zit in een lacune. En de druk bouwt zich op…

Klinkt spannend, hè? Dat is vooral omdat het de intro is, hoor.

Kerk met boom

Sfeerimpressie van november.

Maar ons D&D-avontuur is klaar en ik vertrek binnenkort. En binnenkort is niet nu. Eerst moet m’n aanmelding in Vaasa nog rond zijn en moet m’n huis nog gevonden worden en dat duurt nog wel een maand wat dus veel te lang is omdat alles hier in Nederland klaar is maar ook veel te kort omdat ik niks meer kan plannen maar ook veel te willekeurig of zo omdat iedereen verwachtingen heeft over wanneer ik wegga en die verwachtingen sterker worden naarmate ik langer hier blijf en ik ook geen idee heb hoelang het nog duurt en ja dat is ook vervelend maar zo gaan die dingen. Maar daar gaat deze blog niet over.

Waar hij wel over gaat, is de dingen die ik doe om die leegte dan op te vullen. Ik kan niks groots meer plannen (zoals een band, een D&D-groep of een schrijfclub), maar ik kan nog wel dingen dóén. En ik kan geen nieuwe vrienden meer maken (in een máánd? pff), maar ik kan wel de banden met oude vrienden aanhalen. Er is een reden dat oude vrienden oude vrienden zijn, en dat is niet omdat je elkaar haat of vervreemd van elkaar bent.

Zo ging ik eind oktober (sorry, geen november, maar vrees niet) met mam en Nien en de oppaskinderen van mam naar de dierentuin. Ik ken Lyanne en Michelle al sinds hun geboorte, maar toen ik in Den Haag woonde heb ik ze amper gezien. Nu zie ik Michelle weer wat vaker (Lyanne komt niet meer want middelbare school), maar zo’n dagje dierentuin is heel wat anders dan een uurtje lunchen. Chaotischer. Uitputtender.

Mies met suiker

Uitputtend voor ons allemaal.

En openbarender. Alsof ik een andere cultuur leerde kennen. De cultuur van de volgende generatie, en de cultuur van wie ik vroeger was. Want Li en Mies zijn zowel een blik vooruit als een blik terug. Eng vernieuwend en eng nostalgisch. Maar niet eng, want ze zijn maar met z’n tweeën.

Zo is er wel meer met die vreemde mix van vernieuwing en nostalgie. Laatst (wél november) was ik met Charlie naar Symphony of the Goddess (een symfonie-orkest dat Zeldamuziek speelt). Charlie en ik werkten vijfeneenhalf jaar geleden als studenten bij hetzelfde bedrijf, en we sleepten elkaar door elkaars sociale problemen en de samenleving van een bedrijf heen. Geweldige tijd. Vooral als ik zo onzeker ben als nu, heb ik veel aan haar problemen slash steun. En een avond over Zelda praten, doet iedereen goed.

Majora's Mask Symphony

De intro van de Majora’s Mask-suite. Superepisch. Maar dat terzijde.

Of over andere fandoms waar ik marginaal lid van ben. Zoals The Hunger Games. Op de dag dat het vierde en laatste deel van de trilogie in première ging, zat ik met Sanne in de trein naar Hoorn. En naar The Hunger Games, dus. We zijn al dertien jaar vrienden, maar praatten over meer dingen, en gingen dieper op dingen in, dan ooit tevoren. Het is dan ook wel fucking lang lopen naar die bioscoop, maar toch.

Wat ik wil zeggen, is dat het niet waar is. Een maand is niet veel te kort om iets te plannen. Vriendschappen (en relaties in het algemeen) kun je sowieso niet plannen. Ze gebeuren gewoon. Ze ontwikkelen zichzelf. Het is grotendeels onderbewust en heeft veel meer oorzaken dan ik weet of ooit weten kan. Dat is wat ik deze maand geleerd heb. Geen grote reis, maar wel een grote reis.

Auto

Weer de zon tegemoet, dit keer in de auto.

Ik ben weer aan een nieuw verhaal bezig. M’n hoofdpersoon probeert zichzelf te vergeven. Het is leerzaam.

En m’n agenda was dus ook niet leeg in november.

Geef een reactie

