Richting het vriespunt

Nu de temperatuur het vriespunt benadert, voelt Vaasa een stuk warmer. Ondanks dat ik de taal nog amper spreek en ik misschien drie mensen ken, voelt het als een thuis. Veel meer dan bijvoorbeeld Den Haag dat ooit gedaan heeft. Nu zegt dat niet veel – Leiden en Amsterdam voelden ook meer als een thuis dan Den Haag, en daar heb ik niet eens gewoond – maar toch. Ik ben weer thuis.

DSC02549

Op het binnenpleintje is alles wit.

Waar de eerste drie weken van januari opgejaagd werden door sneeuwstormen, Siberische snijwinden en temperaturen die direct uit Lapland waren geïmporteerd, begint het nu, in de laatste week van januari, lente te worden. Volgens het Finse nieuws schrokken ze er zelf ook van. Niet dat ik alles begreep wat er in de nieuwspost stond, maar ‘dramaattinen’ is niet moeilijk te begrijpen en het woord voor ‘verandering’ was ik al zo vaak tegengekomen dat ook dat geen geheimen meer kende. Blijkbaar verandert er veel.

Ik had al weken plannen om naar de universiteit te gaan, maar met -20 is die erg ver weg. Gelukkig was m’n begeleidster ziek en moest m’n masterdiploma met de post opgestuurd worden, dus nu mocht ik precies toen de weeromslag aankwam.

DSC02559

Uitzicht vanaf de universiteit over de baai, het pretpark tussen de bomen, en Zweden in de verte.

Dinsdag kon ik me officieel inschrijven op de universiteit. Nou ja, onder voorbehoud, want ze hadden opeens ook m’n bachelordiploma nog nodig (die op een plankje in een Enkhuizer slaapkamer lag) en m’n inschrijfpapieren van de Finse immigratiedienst. Maar ik kon me niet inschrijven bij de Finse immigratiedienst zonder inschrijving bij de universiteit, dus wat dat betreft een klassieke catch-22. Finland is ook wel honderd jaar van Rusland geweest, dus ik ben allang blij dat de administratieve nachtmerrie zich beperkt tot één onmogelijke situatie.

Donderdag ontmoette ik m’n begeleidster om m’n halfjaarplanning op te stellen en meer. Ik ga komende tijd wat vakken volgen – nou ja, meer cursussen van een paar dagdelen – en een aantal boeken samenvatten en theses bekritiseren. Aan de ene kant is het spannend en zo, natuurlijk, maar aan de andere kant kijk ik er best wel naar uit. Lekker dingen organiseren. En ik vind de onderwerpen ook gewoon best boeiend.

DSC02563

M’n sleutelbos wordt alweer zwaarder. Alsof ik iets opbouw.

Daarnaast kreeg ik een plaats in een kantoor, met computer en opbergkast zoals een echte volwassene, en een bibliotheekpas inclusief rondleiding. Ik heb het boek dat ik nu lees (Hollow City; erg slecht geschreven maar ik ben nu al begonnen) bijna uit, en ik was al op zoek naar iets nieuws, maar met zo’n biebpas is dat geen probleem. Net als Fins leren.

Uiteindelijk sloot ik de week gister af door m’n verjaardag uitbundig te vieren. Ik ging taart eten met m’n huisgenoten en een vriend van één van hen (Markus), en Markus had ook taco’s gemaakt (súperlekker, súperongezond, súpervullend) en we hadden bier en thee en lange gesprekken over games, anime (bedankt, Merl en Zoë, dat ik mee kon praten) en de kwaliteit van de gedeelde keuken. Blijkbaar heeft Markus moeten dreigen geen huur te betalen als ze niet de oven en zo vervingen, want dat viel bijna uit elkaar in een grote vuurzee van ellende. Je ziet aan de nieuwe oven niet dat hij pas een half jaar oud is…

DSC02570

Het oerwoud aan het eind van de straat.

Dit weekend – de laatste dagen van januari, de eerste waarop ik 26 ben – zit ik nog thuis. Ik hoef nog even niks, afgezien van gewend raken aan het idee dat ik écht een PhD-student ben. Dat vind ik veel moeilijker te bevatten dan dat ik in Finland woon. Dus ik ontspan nog even. Ik schrijf af en toe wat aan m’n nieuwe verhaal (van anderhalf jaar oud ondertussen) en aan wat andere projectjes (meer info volgt waarschijnlijk binnenkort!), ik onderhoud mezelf (lees: ik doe boodschappen en maak soms schoon), ik wandel wat door het immer schemerige (maar soms ook wel zonnige) Vaasa, ik vecht wat oorlogen (virtueel, geen zorgen) en ik leer wat Fins. Ik vermaak me wel.

DSC02576

Geef een reactie

