De eerste herfstdag

De herfst is goed onderweg en alles is weer begonnen. School, werk, de D&D-sessies en de diners, maar het is ook aftellen, want eind november moet ik een samenvatting van mijn onderzoek inleveren om te mogen presenteren op een conferentie, en ik heb mijn vliegtickets naar Nederland geboekt voor kerst en de verjaardagen.

Eigenlijk was het voor veel van die dingen gisteren het officiële begin. Voor de herfst, natuurlijk, toen er voor het eerst een rood blad in mijn gezicht waaide, maar ook voor mijn onderzoek, mijn Finse lessen en de diners.

dsc03075

Brace yourselves, autumn is coming

Gistermiddag begon met het eerste gesprek met mijn nieuwe PhD-begeleider, die het in de orkaan van alle veranderingen op de universiteit eerder nog te druk had. Die orkaan is niet alleen het gevolg van het plotselinge pensioen van mijn vorige begeleider (zodat 10 PhD-studenten nieuwe begeleiders moesten krijgen), maar ook van de reorganisaties op de universiteit (de talenafdeling wordt overgeplaatst naar Jyväskylä, 300 km verderop, maar niemand weet hoe of wanneer) en van het nieuwe schooljaar met een vertaalwetenschapper minder (zodat mijn begeleider nu 25 masterscripties moet begeleiden).

Zelfs mijn positie als onbetaald (door de universiteit) PhD-student is niet zeker, als Jyväskylä bijvoorbeeld besluit dat ze geen vertaalafdeling willen. Maar voorlopig ga ik gewoon door, want die overplaatsing heeft een overgangsperiode van járen en mijn begeleider is enthousiast over wat ik doe. Ook al heeft hij volgens mij nog niks gelezen. Niet dat ik totdat hij wat leest, niet genoeg te doen heb, want ik moet dus een abstract regelen vóór eind november, en daarvoor moet ik onderzoek doen. En een onderwerp hebben voor de bijbehorende presentatie. Dus nu ga ik eindelijk eens écht liedjes luisteren.

dsc03089

Ja, dat is “Do You Want to Build a Snowman” in Guitar Pro. Ja, ik ben er trots op.

Na dat gesprek had ik mijn eerste les Fins van de herfst: een bijeenkomst waar vooral werd uitgelegd wat we de komende twee maanden gaan doen. Met mijn language buddy moeten we vier uur per week onze talen oefenen – zij Engels zodat ik kan zeggen wat ze fout doet, en ik Fins zodat zij kan zeggen wat ik fout doe – dus nu heb ik eindelijk de kans wat Finse spreektaal te leren! En überhaupt te leren spreken. En, nog belangrijker, te leren luisteren, want Fins verstaan is nog wel mijn grootste struikelblok. Ze mompelen zo snel!

Toen ik gisteravond thuis kwam, uitgeput van al die spannende dingen (ja ja, noem me een watje), was één van mijn huisgenoten zijn befaamde (lees: beruchte) soep des doods aan het koken. Hij noemt het kippensoep, maar de smaak van de kip verdronk in de Carolina Reaper, wat blijkbaar de heetste chili ooit is. Toen ook mijn andere huisgenoot kwam kijken waarom zijn ogen zo traanden tijdens het gamen, namen we allemaal een kommetje soep (waar we drie jaar mee deden) en begonnen we aan de volgende gang: pulled pork van de tweede huisgenoot. Daar waren we de rest van de avond zoet mee (tijdens het Rush luisteren, want de soep des doods geeft een behoorlijke adrenalinerush, dus één en één is twee), voordat ik uiteindelijk weer in mijn kamer kwam. Exeunt lange dag.

dsc02869

Nope, nog geen sneeuw

Ongemerkt maar plotseling is dus de zomer voorbij. Ik heb weer een dagbesteding en al mijn vrienden zijn weer terug in Vaasa. Opeens leer ik weer nieuwe mensen kennen (zelfs in Helsinki dit keer) en zit ik weer uren op kantoor. En het is best fijn om dingen te moeten doen, als je wilt, en om contact te hebben met mensen. Al is het maar omdat het dan voelt alsof er weer vooruitgang in mijn leven zit. Maar dat is niet de enige reden waarom het zo goed voelt om te onderzoeken en te schrijven en te leren en te spelen: het is ook gewoon een afwisselendere en vervullendere dagbesteding dan alleen maar The Office binge-watchen.

Hoewel dat ook een goede show was.

 

Geef een reactie

