De wereld achter het masker

Een paar maanden geleden heb ik voor het eerst geschreven over Maskerval, mijn eerste Nederlandstalige fantasyroman in prozavorm. Er is nog steeds geen makkelijkere manier waarop het mijn eerste roman kan zijn. Maar ondanks dat Maskerval al het vijfde grote verhaal is dat ik heb geschreven, voelt het nog lang niet als een routine. Schrijven is nog steeds net zo’n groot avontuur als toen ik dertien jaar geleden de eerste woorden voor mijn (inmiddels klassieke) sci-fitrilogie op papier zette. De tweede revisie van Maskerval zit er bijna op, dus sta me toe er wederom een enthousiaste blogpost over te schrijven.

Zoals in de vorige blogpost beloofd, gaat het revisieproces moeizaam. Na mijn achronologische schrijfproces is het een behoorlijke uitdaging gebleken om de verschillende delen van het verhaal soepel in elkaar te weven. Maar het is ook een lonend proces, want langzaam maar zeker verdwijnen al mijn onzekerheden. Waar het verhaal eerst fragmentarisch, schokkerig en onverenigbaar was, is het nu een vloeiend geheel waarin de verschillende hoofdpersonen elkaar ook echt aanvullen. Tenminste, dat denk ík. Maar ik besef dat ik een stuk meer weet over het verhaal dan mijn lezers, dus ik kan nooit helemaal objectief zijn. Wat denk jij?

dsc03058

In Maskerval is zo’n grotopening zeldzaam.

In een notendop

Diep in de duistere grotten van de wereld ligt het dorp Eskergaard. Het is een onbeduidend mijnwerkersplaatsje dat alleen wordt bezocht door handelsreizigers en filosofen. Maar als de sauvanen en hun onsterfelijke slaven opeens genadeloos binnenvallen, krijgt het zwartgeblakerde stukje grot dat overblijft een onmiskenbare plaats in vier levens.

Tati, een oude lantaarndrager in Mergeloord, krijgt na lang wachten eindelijk een antwoord: Zijn vrouw was één van de slachtoffers in Eskergaard. Voor het eerst in zestig jaar is hij alleen. De wake kan beginnen.

Mevvis had niet het geluk te sterven in Eskergaard. Als ondode slaaf zwoegt ze in een oliemolen van de sauvanen. Ze heeft alles verloren. Alles, behalve een doel, want de sauvanen zullen boeten.

Metsa was generaal. Tot ze de slag bij Eskergaard verloor. Ze is diep gevallen, en de bodem is nog lang niet in zicht. Ze begint te twijfelen of er wel een bodem bestaat.

Krijn is een handelaar die Eskergaard wist te ontvluchten, maar niet zonder kleerscheuren: een dodelijke ziekte woedt door zijn lichaam. Zijn enige hoop op genezing is een gerucht over de zeldzame kroonvalken die buiten de wereld leven.

Maskerval is het emotionele, fantasierijke verhaal van een lantaarndrager, een lerares, een strijder en een handelaar die zoeken naar warmte in het eindeloze grottenstelsel van een lege wereld.

dsc01078

Dat lijkt er meer op! Eindeloze druipsteenformaties in de duisternis.

Een reflectie

Oké, het is maar een versie van de flaptekst, maar het geeft in ieder geval een beeld van waar het verhaal over gaat. Het thema verlies, en hoe daarmee om te gaan, is iets wat de afgelopen jaren mij persoonlijk ook behoorlijk heeft beziggehouden. Wat betekent het om mensen of tijden te verliezen? Wat moeten we vinden van dingen verliezen? In deze tijd – waarin er dankzij het internet steeds minder verloren gaat, vooral wat betreft vriendschappen, kennis en herinneringen – is het moeilijk om te weten wat verlies inhoudt. Ik (of misschien wel mijn hele generatie) doet het te weinig om te weten wat ik ermee aan moet. Natuurlijk, verlichting is alles loslaten, en dat is ook een geruststellende gedachte, maar dat betekent ook dat verlichting niks beleven is. Want er is niks wat je kunt doen zonder iets te verliezen.

Het thema neemt verschillende vormen aan in het verhaal. Verlies van het zelf, van het verleden en van de toekomst wordt samengeweven in verschillende brouwsels voor de personages.

dsc02064

In de eindeloze grotten van de wereld van Maskerval kun je genoeg verliezen, zoals je gevoel voor diepte.

Tati was vanaf zijn zestiende samen met zijn vrouw: zo’n zestig jaar lang. Dat is een tijdspanne die ik (met mijn 26 jaar) niet eens kan overzien, maar ik heb wel een relatie van (effectief) ruim de helft van mijn leven gehad. Als na zoveel tijd opeens de persoon die het dichtst bij je stond, waarmee je de wereld ontdekte en waarmee je een leven hebt opgebouwd, verdwijnt, hoeveel van jezelf verdwijnt er dan? En wat blijft er over?

Misschien verliest Mevvis wel het meest. Natuurlijk alles dat en iedereen die ze ooit kende, maar ook zichzelf: de toekomst die ze had en het lichaam dat ze zo goed kende. Ze heeft alleen nog haar herinneringen, en de kennis dat ze Mevvis is. Maar hoeveel betekent die kennis als je alles achter je laat en compleet opnieuw moet beginnen? Wie ben je nog, als er niemand is die jou kent?

Metsa had veel te verliezen, maar verliest, in vergelijking met de rest, niet zoveel. Alleen haar rang als generaal. Natuurlijk is het vervelend om een carrière in rook op te zien gaan, maar ze leeft tenminste nog, en haar familie ook. Maar wie zijn wij om te zeggen wat ‘veel’ verlies is? Het verlies van een carrière of een droom zou voor de één wel net zo erg kunnen zijn als het verlies van een partner of de toekomst voor een ander. Waarom denken we dat we kunnen oordelen over de verliezen van anderen?

En Krijn verliest, naast zijn handel, zijn toekomst. Plotseling staat er een klok op zijn leven, en plotseling is de tijd bijna op. En zonder toekomst is alleen nog maar het verleden over. Als het leven een verhaal is, is dit het slot. Maar hoe sluit je een verhaal van een leven lang af? Sluit je dat überhaupt wel af? Wanneer begin je aan het slot?

dsc02333

Het daglicht dat je nodig hebt om dingen te zien, is altijd lang onbereikbaar, maar dat is alleen omdat, als het donker is, je het al van zo veraf kunt zien.

Nou, nu dus. Van deze blogpost. Het enige wat mij nog rest is de verzekering dat ondanks dat het verhaal over verlies gaat, er evengoed genoeg te lachen valt. Ik zou hier nu een sterke one-liner quoten, maar eigenlijk moet je daarvoor gewoon het boek lezen.

Of proeflezen.

 

Geef een reactie

