De grote terugreis

Ik weet het, het ging wat onopgemerkt, zo met maar twee posts op Facebook, maar na een jaar avonturen beleven in Finland, ben ik weer in Nederland! Aan de ene kant is alles hier hetzelfde, maar aan de andere kant is alles veranderd. Dat laatste vooral aan de rechterkant.

dsc03134

De zon gaat onder in de universiteit

De afgelopen week was mijn laatste week van het jaar in Vaasa, en stond daarom in het teken van afscheid nemen. Op zaterdag eerst van mijn huisgenoten, met een uitgebreid kerstmaal van tortilla’s met karakteristiek veel chilisaus en ongekend veel moeite (inclusief blauwschimmelkaassaus en salade). Op zondag nam ik afscheid van de D&D-groep, waar we eindelijk de bank opbliezen en de draak die daar aan het hoofd stond, ernstig verwondden. En op woensdag van Mira, met een bezoek aan Rogue One (wat goed de beste Star Wars-film ooit kan zijn). Donderdag liep ik voor het laatst naar de universiteit om mijn boarding pass uit te printen, voordat ik vrijdagochtend Vaasa achter me liet.

dsc03144

Sorry voor de overkill aan zon: dat ding bleef maar ondergaan in Vaasa

Die ochtend ging om half zes mijn wekker. In de duisternis van de Finse winternacht controleerde ik mijn tas, ruimde ik de laatste dingen op en zette ik mijn laatste bakje havermoutpap in de magnetron. Een half jaar geleden, toen ik Stefan terugbracht naar het station, waren we bijna te laat voor de trein, dus dit keer trok ik een half uur van tevoren de voordeur achter me dicht en beende ik twintig minuten te vroeg het station op. Pas bij de meren van Tampere, halverwege de drie en een half uur durende treinreis, verschenen de eerste zonnestralen boven de eindeloze dennenbossen van het land waar ik het afgelopen jaar heb geleefd.

In Helsinki stapte ik over op de pas geopende lijn naar het vliegveld, wat me een busreis en een uur scheelde. Zonder deze treinverbinding had ik niet op tijd op het vliegveld kunnen zijn en had ik een dag eerder naar Helsinki moeten komen – met alle prijzige gevolgen van dien. Maar nu was ik er net op tijd en kon ik met mijn boarding pass meteen door naar de gate. Tenminste, als mijn vlucht niet anderhalf uur vertraagd was. Helsinki-Vantaa is best een mooi vliegveld, maar wel dure chocola.

dsc03152

Enkhuizen vanaf het beste uitzichtspunt, volgens Nina

Ondanks de vertraging was het een comfortabele vlucht. In plaats van een broodje kregen we een bakje pasta (Italiaanse, geen chocolade-) en een koekje, en ondanks dat ruim de helft van de passagiers hun aansluiting op Schiphol miste, leek iedereen te vertrouwen op een goede afwikkeling in Amsterdam. Evengoed was ik blij dat Amsterdam mijn eindbestemming was wat vliegen betrof.

Ik kwam bij gate 4 naar buiten en vond mijn ouders bij gate 2. Niemand snapt de aankomsthal van Schiphol. Ik had ze in augustus nog gezien, maar evengoed was dat alweer lang geleden. We sprongen in de auto en waadden door de spits heen naar Enkhuizen. Het zag er precies hetzelfde uit als ik me herinnerde, alleen echter. Levender. Opeens waren overal weer de historische straatjes, de kale winterbomen en de kerstverlichting van de oude stad. Na een jaar vervagen herinneringen blijkbaar genoeg om alles méér te waarderen dan ooit.

dsc03150

Ze noemen het Lichtjesavond, maar er is vooral duisternis

Dit weekend besteed ik aan spullen uitpakken, langzaam wennen aan het feit dat ik weer even in Nederland ben, en familie bezoeken. Zaterdagavond ging ik met pap naar de Lichtjesavond langs de grachten van Enkhuizen, en zondag dwong ik mezelf te beginnen met mijn volgende vertaalproject. Het is moeilijk daar motivatie voor te vinden als ik op vakantie ben, en als er weer zoveel vrienden om me heen zijn die ik zo lang al niet heb gezien. Ik heb nog een volle planning voor de boeg, dus tot zo allemaal!

Geef een reactie

