Miekemidweek

Begin juni werden er tassen gepakt in een appartement in Nederland. Ze werden op een fiets gebonden, en de fiets werd in een trein oostwaarts vervoerd. Daarna werd hij verder getrapt, op een route die hem door Polen, Litouwen en Letland heen sleepte. Met treinen en boten bereikte de fiets uiteindelijk de kust van Finland. De eindbestemming: mijn appartement in Vaasa. De rijder: Mieke.

DSC03550

Het schaduwspel van het watdefuckmoment.

Na een jaar geen contact te hebben gehad en een voorzichtige nieuwe kennismaking rond de kerst, was ze benieuwd waar en hoe ik leefde, en was ik benieuwd wat zij daarvan vond. En ze was toch in de buurt (qua lengtegraad, hoewel niet per se qua breedtegraad), dus het was de ideale gelegenheid. Op het moment dat ze in Turku aankwam, vierde ik het midzomerfeest in Ilmajoki, 300 kilometer verderop – inclusief de ondertussen gebruikelijke zwaardgevechten, boogschutterij en sauna’s. Toen ik terug kwam, had ik twee dagen om bij te komen van het slaaptekort en de spierpijn voordat Mieke Vaasa binnen fietste.

En dat was net genoeg. Woensdagmiddag stuurde ze een sms’je dat ze de deur niet kon vinden – het is ook een mysterieus gebouw – en haalde ik haar op van de straat. We vulden m’n kamer met haar nog natte tent en slaapzak die moest ademen, ik liet haar het appartement zien, en we speelden een spelletje (Piña Pirata, voor de kenners en/of geïnteresseerden). Daarna bezochten we de Lidl en kookten we taco’s (want die had Miek me nog te goed van zo’n actie op Facebook waarbij ik “@m” moest typen en de eerste persoon die dan verscheen, me op taco’s moest trakteren).

DSC03567.JPG

Ja, het is ’s avonds nog zo licht.

Maar het grootste avontuur van Miekes bezoek begon pas ‘s avonds. Terwijl Mieke de chips in bakjes goot en de zoveelste koppen thee zette, zocht ik de eerste aflevering van Tenth Kingdom op. Ondanks dat het jaren geleden was dat we de fantasyserie voor het laatst zagen, en dat het de productiekwaliteit van een B-film heeft, was het nog altijd even hilarisch. En spannend, volgens Mieke. Oké, soms ook wel een beetje spannend.

De twee dagen erna leidde ik Mieke mee op m’n ondertussen klassiek geworden Vaasatour, maar, zoals ondertussen ook klassiek, met een twist. Donderdag bezochten we het stadscentrum, gevuld met winkelcentra en straatstenen die te fel schitterden in het zonlicht, en de universiteit, die blijkbaar gesloten is deze tijd van het jaar. Vrijdag gingen we naar Oud Vaasa, maar – en hier komt de twist – op de fiets. Voor de gelegenheid leende ik de fiets van één van m’n huisgenoten, want hij heeft er toch twee.

DSC03554

Keihard folk spelen was ook onderdeel van onze dagbesteding.

Daaromheen vervulden we onze verdere eisen: hamburgers eten, kleding wassen en de overige 6 uur Tenth Kingdom erdoorheen jagen. Ook maakten we gebruik van m’n gitaar en de fluit in Miekes tas om onze klassiekers uit de oude doos te toveren. Het was heerlijk om de nummers die we vier tot acht jaar geleden schreven, weer te spelen. En nog beter om te merken dat we ze nog steeds kennen – en we ons nu soepel door de delen werkten waar we vroeger altijd over struikelden.

En dat is eigenlijk een mooie metafoor voor Miekes hele bezoek. We haalden veel herinneringen op, want daaraan ontkom je niet als je acht jaar samen bent geweest – of als je elkaar sinds je twaalfde kent – maar elke herinnering werd in een nieuw jasje gestoken. Een jasje gemaakt van onze nieuwe relatie (een vriendschapsrelatie, dit keer) en alle dingen die we de afgelopen twee jaar over onszelf hebben geleerd. De drie albums die Mieke en ik tijdens onze relatie hebben geschreven, hadden allemaal het thema “verandering”. Verandering is niet eng. Verzet je er niet tegen puur en alleen omdat het anders is dan je gewend bent. Misschien veranderen dingen juist wel ten goede, ook al lijkt dat aanvankelijk niet zo te zijn.

DSC03562

Ondanks dat we er drie albums over hebben geschreven, hebben Mieke en ik dat nu pas echt ervaren.

Een gedachte over “Miekemidweek

  1. Pingback: Fietsen van Polen naar Finland – Natuur en Eenvoud

Geef een reactie

